SIDA: No ha desaparegut!

dia_mundial_lluita_sida_

El dia 1 de desembre se celebra el dia Mundial  de la Sida i és un bon moment per parlar-ne.

Quan va aparèixer la SIDA (Síndrome d’Immunodeficiència adquirida) l’any 1981 era una malaltia mortal de forma gairebé absoluta. Es calcula que han mort des del seu inici més de 40 milions de persones i que actualment hi ha uns 37 milions de persones que són VIH positius (és a dir infectats), la majoria infectats per relacions sexuals sense protecció. Continua llegint

Virus de l’Ebola: Algunes preguntes, algunes respostes

L’aparició d’un cas de malaltia de l’Ebola a Madrid ha disparat les alarmes i, de cop, molta gent ha descobert l’existència d’una malaltia que fa anys que és a alguns països de l’Àfrica. És una malaltia greu ja que té una alta taxa de mortalitat.

No és, per tant, una malaltia nova, però també cal dir que el brot actual de la malaltia s’ha estès més que altres i, per tant, genera més dificultats de control i seguiment per l’escassetat de recursos als països africans.

Per aquest motiu a continuació hi trobareu una sèrie de preguntes amb respostes que pretenem aclarir alguns dels interrogants que s’han plantejat. Aquesta informació està basada en informació de la Organització Mundial de la Salut i altres fonts.

Tot i això, si voleu ampliar la informació, és bo fer servir fonts fiables que ens garanteixin una informació veraç. Continua llegint

Els antiinflamatoris: són bons o són dolents?

Els antiinflamatoris són un grup de medicaments diversos, alguns dels quals són molt coneguts (ibuprofèn, naproxèn, diclofenac, celecoxib…).

S’utilitzen molt des de fa molts anys per això coneixem efectes secundaris més immediats i altres que es descobreixen amb els anys.

Les dades que van sorgint fan que les agències reguladores de l’ús del medicament (Agència Espanyola de l’Ús del Medicament i Productes Sanitaris) vagin adequant les recomanacions de prescripció al llarg dels anys.

Quines són les dades sobre els antiinflamatoris en el moment actual? Continua llegint

Farmacovigilància: evitar un nou cas com el de talidomida.

Una bona aportació  del bloc de l’ICS Catalunya Central per entendre la necessitats d’estar alerta amb els medicaments i seguir-los en el temps per saber quins riscos tenen

Blog ICS CatCentral

Aquest fàrmac  va provocar una tragèdia a finals dels anys cinquanta del segle XX. Els seus efectes adversos en els fetus van provocar el naixement de nens amb deformitats, però, malgrat això, es va continuar comercialitzant uns quants anys.  Si en voleu saber més, us recomanem aquest article: La catástrofe de la talidomida en el cincuentenario de su comercialización”.

 Avui, però, el que us volem explicar és que una tragèdia d’aquesta magnitud  ara mateix no seria possible (si més no al nostre món occidental) perquè existeix un concepte i uns procediments que s’engloben sota el nom de farmacovigilància.

View original post 344 more words

Preguntar, aclarir,…

En el dia a dia a la consulta, ens trobem cara a cara dues persones amb bagatges, llenguatges, creences, coneixements i, fins i tot, llengües diferents.

I quan acabes la consulta et ronden pel cap dues preguntes:

Hauré entès el que volia?

I la persona que he atès, haurà entès el que li volia dir? Continua llegint

Seguretat en l’ús dels medicaments

El tercer lliurament dels articles sobre medicaments fets pels farmacèutics de la Gerència de la Catalunya Central de l’ICS. Sobre la seguretat en el seu ús

Blog ICS CatCentral

A més de veure en apunts anteriors què és un medicament i com l’heu de prendre i què passa amb l’automedicació i l’ús responsable dels medicaments, us explicarem que pot passar al voltant de la seguretat en l’ús dels medicaments.

Podeu patir les conseqüències d’una interacció: es diu que hi ha una interacció quan un medicament no fa l’efecte esperat, ja sigui a causa de l’administració simultània (al mateix temps) o successiva d’un altre medicament, fàrmac, herba medicinal, aliment, beguda o contaminant ambiental. Algunes condicions fisiològiques (com l’embaràs) o patològiques (com la insuficiència renal o hepàtica) també poden afectar el comportament d’un determinat medicament en el nostre organisme. El resultat d’una interacció es pot traduir en:

• disminució de l’efecte del medicament i conseqüent possible fallida del tractament

• aparició d’efectes secundaris inesperats

• augment de l’efecte del medicament i conseqüent possible toxicitat

Quan us prescriguin diversos medicaments o us…

View original post 428 more words